Energisparing i 300 kilometer i timen

I 2014 gjennomgikk Formel 1-løp en energirevolusjon. Styringsorganet for motorsport, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), har innført nye regler som krever bruk av en turboladet V6-motor med direkteinjeksjon og begrensning av drivstofforbruket til 100 kilo per løp. De tekniske teamene må derfor finne nye og mer energieffektive løsninger. Total, som har vært involvert i Formula 1-løp i mer enn 47 år, ligger i forkant av denne utviklingen.

  • central_proof_f1_23_NO

    Maksimalt fire motorer ("drivenheter") per sesong.

  • central_proof_f1_22_NB

    Kraftige Formula 1-motorer trenger drivstoff og smøremidler som er perfekt kalibrert for dem.

  • central_proof_f1_24_NO

    100 kilo drivstoff for hvert Grand Prix-løp og maksimal massestrømningsrate på 100 kg per time er den nye FIA-regelen fra 2014. Daniel Ricciardo sitter bak rattet i sin Red Bull Renault RB11 i Australia Grand Prix. Melbourne, mars 2015.

Next Prev
  • central_proof_f1_23_NO
  • central_proof_f1_22_NB
  • central_proof_f1_24_NO

Energi for mestere

Total har vært sterkt engasjert i Formula 1 i mange år. Som partner til Renault i lang tid, er Total i 2015 også sponsor for den franske føreren Romain Grosjean (Lotus F1-teamet) og Infiniti Red Bull racingteam. Vi leverer også produkter til Toro Rosso-teamet. Med betydelige erfaringer fra mange års billøp, er Total-gruppens ingeniører mestere i kunsten å sette sammen spesialtilpasset drivstoff og smøremidler for disse hyperraske bilmotorene. Målet er optimalisere motoreffekten, energieffektivitet og påliteligheten.

FIAs nye krav...

Fra og med 2014-sesongen har FIA gjort bruken av nye hybridmotorer obligatorisk. Alle bilene har nå en V6-turbomotor sammen to motorgeneratorenheter. En av disse er koblet mekanisk til veivakselen for å konvertere den kinetiske energien som genereres under bremsing og returnere den fra energilageret til drivverket under akselerering. Den andre, som er koblet til turbolageret, konverterer varmeenergi fra eksosen til elektrisk energi. Den nye drivenheten er svært effektiv, ettersom FIA har lagt listen høyt. Biler vil ikke kunne starte i et løp med mer enn 100 kilo drivstoff, selv om det tidligere var nødvendig med 160 kg i visse tilfeller. Førerne må også unngå å ta stor risiko ettersom påliteligheten har førsteprioritet. Hvert team vil ha fire motorer som skal vare hele sesongen, i stedet for de åtte de hadde for bare to sesonger siden.

...overgås av Total

På forskningssenteret Solaize, i nærheten av Lyon sørøst i Frankrike, arbeider Totals teknikere med Renault Sport F1-motorprodusenter for å oppnå det umulige: gi like mye effekt og øke ytelsen av de mekaniske enhetene samtidig som drivstofforbruket og slitasjen på motoren senkes. Dette gjøres av de samme teknikerne som utvikler drivstoff og smøremidler til ordinære biler. Løsningene de kommer opp med, vil etter hvert gjøre det mulig for alle å kjøre renere og lengre. Og med bare én motor! Mer enn noen gang sørger Formel 1-løp for nyvinninger for Total.

Del dette prosjektet