En høytytende, energieffektiv Peugeot 208 HYbrid FE

Hvis du ser etter en bil som kan kjøre 100 kilometer på under to liter bensin og likevel se sporty ut, trenger du ikke gå lenger enn til Total og samarbeidspartneren Peugeot for å få svar. Peugeot 208 HYbrid FE (Fuel Economy) har de siste nyvinningene og teknologiene fra billøp, kombinert med unike, men dokumenterte teknologiske løsninger. Resultatet er maksimal energieffektivitet og rekordstor reduksjon av CO2-utslippene. Og ikke noe av dette ville vært mulig uten den samlede ekspertisen, energien og kreativiteten som dette prosjektteamet har tilført arbeidet.

 
Peugeot 208 HYbrid FE bruker bare 1,9 liter på 100 kilometer, og slipper bare ut 46 gram CO2 per kilometer — en verdensrekord for en ikke-ladbar hybrid.

  • CENTRAL PROOF 208 2 NB

    En bil som slår alle rekorder.
    Det opprinnelig målet var å bygge en bil som ville slippe ut kun 49 gram CO2 per kilometer, og akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 8 sekunder.

  • CENTRAL PROOF 208 2 NB

    Alle steiner er snudd.
    For å oppnå sitt mål har Total og Peugeot tatt i bruk en rekke nyvinninger og brukt eksisterende teknologier på nye måter. Her er Hutchinson-dørtetningene i kun plast og elastomer, for første gang i verden.

  • CENTRAL PROOF 208 3 NB

    Banebrytende teknologier.
    Total og samarbeidspartner Peugeots team tok i bruk de mest avanserte fagkunnskapene i 208 HYbrid FE-prosjektet.

  • CENTRAL PROOF 208 4 NB

    En lettere bil.
    Takket være nyskapende materialer er Peugeot 208 HYbrid FE 200 kg lettere enn en standard Peugeot 208.

  • CENTRAL PROOF 208 5 NB

    Peugeot 208 ble nydesignet (koeffisienten for luftmotstand ble redusert til 0,23) for å optimalisere aerodynamikken: en liten radiator i fronten, et flatt aerodynamisk understell, strømlinjeformede hjulbrønner, 15 cm lengre.

  • CENTRAL PROOF 208 6 NB

    Alle typer innovasjoner.
    Hybrid kraftoverføring i en racingmotor kombinert med en fullstendig overhalt motor og girkasse.

  • CENTRAL PROOF 208 7 NB

    Mindre effekttap.
    Oljer, smøremidler og fett for motor og girkasse som er utviklet spesielt for Peugeot 208 HYbrid FE, reduserer den mekaniske friksjonen i stor grad.

  • CENTRAL PROOF 208 8 NB

    Analyse av selv de minste detaljene.
    Peugeot 208 HYbrid FEs 19-tommers dekk er utformet for å ha mindre rullemotstand. Et spesialutviklet fett med ultralav friksjon gjorde det mulig å nydesigne hjullagre og nav.

  • central_proof_208_11_NB

    Hjulopphengssystem av kompositt, enklere og 20 kg lettere.
    Hutchinson, som er et datterselskap av Total, utviklet denne nyvinningen som forenkler fjæringen foran og bak og gjør bilen lettere.

  • CENTRAL  PROOF  208 10 NB

    Arbeider i synergi.
    Total og Peugeot-teamene arbeidet tett sammen for å utvikle Peugeot 208 HYbrid FE. Ved å slå sammen sine talenter, vant samarbeidspartnerne løpet mot klokka, og skapte en bil på bare 18 måneder.

Next Prev
  • CENTRAL PROOF 208 2 NB
  • CENTRAL PROOF 208 2 NB
  • CENTRAL PROOF 208 3 NB
  • CENTRAL PROOF 208 4 NB
  • CENTRAL PROOF 208 5 NB
  • CENTRAL PROOF 208 6 NB
  • CENTRAL PROOF 208 7 NB
  • CENTRAL PROOF 208 8 NB
  • central_proof_208_11_NB
  • CENTRAL  PROOF  208 10 NB

Et partnersamarbeid dedikert til ytelse og nyskaping

208 er den Peugeot-modellen som i begynnelsene av 2013 hadde lavest CO2-utslipp (99 gram per kilometer). Imidlertid tok Total og Peugeot et skritt videre ved å forsøke å halvere utslippene. Når det gjelder ytelse, måtte bilen være både dynamisk og sporty – og kunne nå 100 km/t på bare åtte sekunder som Peugeot 208 GTI.  
 

Forskjellige teknologier kombineres for å skape nye synergier

For å få dette til å fungere, tok spesialister som er lidenskapelig opptatt av biler, fatt på oppgaven og kombinerte kunnskap fra flere fagfelt. Resultat ble en høytytende fusjon av banebrytende løsninger:

  • Innovative materialer reduserte bilens vekt med 200 kilo. En ny type kunststoff gjorde støtfangerne lettere og halverte vekten av panseret. Bladfjær i kompositt reduserte bilens vekt med ytterligere 20 kilo. 

  • Kraftoverføringen, en avlegger av Peugeot Sport 908-prosjektet, ble nydesignet og tilpasset som en hybrid, slik at den kunne gå på både bensin og elkraft. 

  • Arbeid med særlig fokus på smøremidler og fett reduserte den mekaniske friksjonen som gir effekttap. En ny viskositetsgrad, 0W12, ble utformet for dette formålet. 

  • Aerodynamikken og dekkmonteringen ble optimalisert (kjøretøyet ble nydesignet for å minimalisere luft- og rullemotstand). Koeffisienten for luftmotstand (Cx) ble senket til 0,23 og luftgjennomtrengning (SCx) til under 0,5 kilo per meter (mkg).

Skape energieffektivitet for morgendagen

Total og Peugeot har vunnet konkurransen mot tiden ved å kombinere sin kunnskap. De har til og med slått målene sine med god margin: Peugeot 208 HYbrid FE bruker bare 1,9 liter på 100 kilometer, og slipper bare ut 46 gram CO2 per kilometer — en verdensrekord for en ikke-ladbar hybrid.

I tillegg til å være en demonstrasjon av ny teknologi, vil dette prosjektet påvirke energieffektiviteten til produksjonskjøretøyer positivt. Innen fem år vil 80 til 85 prosent av nye biler omfatte løsningene som er testet ut på Peugeot 208 HYbrid FE. De første av disse teknologiene — løsninger for motor, smøremidler og fett — ble integrert i Peugeot 208 HYbrid Air, som ble presentert på Paris Motor Show i 2014.

 

Del dette prosjektet